1995 var året, hvor en GT1 McLaren F1 GTR, kørt af Yannick Dalmas, JJ Letho og Masanori Sekiya vandt Le Mans, selv om WSC bilerne på papiret var stærkere.

Men WSC prototyperne mistede deres fordel, da en stor del af løbet blev afviklet i kraftig regn. Mario Andretti mistede seks omgange efter en kollision med en anden deltager, men sluttede alligevel på andenpladsen efter en heroisk indsats af den amerikanske veteran og hans to medkørere, Bob Wollek og Eric Hélary, i en Courage C34.

Efter dem fulgte yderligere tre McLaren F1’er.

Mindre end halvdelen af feltet fuldførte under de vanskelige forhold.

Den vindende McLaren blev kaldt “Free Willy” – også navnet på en populær familiefilm på det tidspunkt – men da jeg spurgte Letho om den direkte årsag til øgenavnet lod han mig med et bredt smil forstå, at det havde noget at gøre med deres hovedsponsor, en japansk klinik, der foretog kønsskifte operationer.

 

Mine billeder i Da Capo serien er nostalgi fra diverse kasser og æsker med gamle papirbilleder fra 80’erne og 90’erne. Derfor er det ikke alle, der lever op til dagens tekniske kvalitetskrav med hensyn til farver og toneforløb. De kan også have folder og skjolder samt være fyldt med støv og anden utilsigtet forurening. Mange af dem har oprindeligt været trykt i aviser og magasiner inden de havnede i kasserne.