Kært barn har som bekendt mange navne, og det gælder også VM serien for sportsvogne og prototyper, som har skiftet navn utallige gange gennem historien. I 1986 blev serien indledt på Monza banen og italienerne kaldte den ved den lejlighed “Campionato del Mondo Piloti Sport Prototipo della F.I.A”
Sejren gik til Hans Joachim Stuck / Derek Bell, og det var Porsches første sejr med PDK transmissionen. Lancia duoen Cesaris / Nannini startede fra pole og sikrede sig andenpladsen foran tre Brun Porscher.
John Nielsen, der delte den Kouros sponsorede Sauber Mercedes med Henri Pescarolo, sørgede for løbets mest dramatiske episode, da han ramte Thorkild Thyrrings Tiga Ford under et optimistisk forsøg på at overhale De Cesaris. Tiga’en ramte autoværnet i begge sider af banen og efterlod vragdele over flere hundrede meter. Vragdelene blev ramte af flere af de andre biler, som derfor måtte en ekstra tur i pit.

Mine billeder i Da Capo serien er nostalgi fra diverse kasser og æsker med gamle papirbilleder fra 80’erne og 90’erne. Derfor er det ikke alle, der lever op til dagens tekniske kvalitetskrav med hensyn til farver og toneforløb. De kan også have folder og skjolder samt være fyldt med støv og anden utilsigtet forurening. Mange af dem har oprindeligt været trykt i aviser og magasiner inden de havnede i kasserne.

Leave A Comment

18 − 10 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.